فلفل سیاه

فلفل سیاه با نام علمی Piper nigrum و با نام انگلیسی Black pepper جزو مهمترین ادویه ها در دنیا محسوب می شود که در بیش از 26 کشور کشت می شود. فلفل سیاه درختچه ای چند ساله و بالا رونده می باشد که دارای برگ های ساده، متناوب، ضخیم، چرمی و بدون کرک است. گل های سنبله ای ان سبز است که هنگام رسیدن به رنگ قرمز روشن تبدیل می گردد. در تجارت بین المللی ادویه ها فلفل سیاه سهم 34% را به خود اختصاص داده است.
فلفل سیاه از دانه های نارس سبز ایجاد می شود که پس از حرارت دادن ناگهان دیواره سلول های آن ترکیده و باعث پیشرفت واکنش هایی می گردد که رنگ دانه ها را تیره تر و تبدیل به رنگ سیاه می کند.
منشا اصلی و مهم فلفل سیاه شمال غربی هند مخصوصا غرب منطقه گات (Ghat) در شمال هند می‌باشد. اولین زیستگاه فلفل سیاه مربوط به غرب جهان است و در میان رومیان و مصریان بسیار مشهور بوده است. فلفل سیاه در ابتدا فقط در غرب منطقه ساحلی کشور هند تولید می شد اما امروزه در مناطق گرمسیری آسیا-اقیانوسیه، عمدتا در هند، اندونزی، سریلانکا، تایلند، چین، ویتنام و کامبودیا نیز کشت می شود و در خارج از منطقه آسیا- اقیانوسیه تولید این گیاه در حدود 26 کشور مانند برزیل، مکزیک و گواتمالا نیز پرورش می یابد.
فلفل سیاه کاربرد بسیار زیادی اعم از استفاده در فرمولاسیون غذاها، پخت غذا، عطر سازی، داروهای سنتی و حتی در مراقبت های زیبایی دارد. در داروهای محلی هند به طور عمده در درمان اسهال، آسم، سوء هاضمه مزمن، ناراحتی معده، بی خواب و صرع استفاده می شده.
از خواص فلفل سیاه می‌توان به مواردی چون کنترل متابولیسم بدن، جذب داروها، ضد التهاب و ضد تب بودن آن اشاره نمود. مدارک اندکی در خصوص خواصی چون افزایش انرژی مصرفی، تنظیم انرژی مورد نیاز بدن، تنظیم وزن بدن و کمک به رشد مجدد مو موجود است.
کلام آخر، در میان انواع مختلف ادویه ها، فلفل سیاه جایگاه مهمی دارد به طوری که به ان “پادشاه ادویه ها” می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *